Companii din intreaga lume folosesc deja Microsoft Dynamics AX pentru a-si administra in cloud activitatile curente de afaceri – de la domenii specifice precum logistica si productie, la administrarea scenariilor de business de tip end-to-end. Despre noutatile aduse de ultima versiune, precum si despre impactul la nivel de business am discutat cu Sorin Pantilimon, System Architect, XAPT Solutions.

Sorin Pantilimon, Consulting Team Leader

Cum ati descrie solutia de business Microsoft Dynamics AX in cateva cuvinte?

Foarte pe scurt, Microsoft Dynamics AX este nava amiral Microsoft a produselor pentru gestionarea afacerilor. Face parte din suita de produse Microsoft Dynamics si este de fapt o solutie ERP complexa multi-valuta, multi-limba, multi-companie, care ofera suport pentru procesele operationale, administrative si financiare ale organizatiilor medii si mari. Solutia include si capabilitati pentru diferite industrii: productie, distributie, servicii, retail si sectorul public. Pe cat de complexe si variate sunt capabilitatile oferite, pe atat de intuitiva si placuta este experienta utilizatorilor in adoptarea si utilizarea produsului.
Aveti o experienta de lucru cu solutia mai sus mentionata de 12 ani. Cum a evoluat Microsoft Dynamics AX de-a lungul timpului?
1988 – lansarea solutiei pe pietele din Danemarca si SUA, ca urmare a unei colaborari intre IBM si compania daneza Damgaard A/S. Functionalitati: management financiar, productie, stocuri, logistica si comert. Rula pe Windows NT Server, cu baza de date Microsoft SQL Server 6.5 / Oracle.
1989 – devine exclusiv proprietatea companiei Damgaard.
1999 – lansarea versiunii 2.0. Functionalitati: management proiecte, management depozit. Apare prima versiune a AOS-ului (Application Object server) folosit pentru gestionarea task-urilor in cadrul procesarii dintre client si server.
2000 – lansarea versiunii 2.1. Functionalitati: interfatare web Customer Self Service (Portal Enterprise). Devine solutie 3-tier (clientul, serverul si baza de date ruland separat). Companiile Damgaard si Navision fuzioneaza, produsul devine Navision Axapta (versiunea 2.5). Include un mediu de dezvoltarea web si OLAP intern.
2002 – Microsoft achizitioneaza solutia si lanseaza versiunea 3.0, disponibila in 17 tari. Functionalizati: securitate imbunatatita, componentele pentru configurarea licentei, Intercompany si Demand planner incluse.
2005 – Axapta devine AX, se formeaza prima echipa de consultanta si dezvoltare din Romania. Incepe proiectul de localizare (respectiv dezvoltarea de rapoarte si functionalitati impuse de legislatia din Romania si, evident, traducerea interfetei in limba romana).
2006 – lansarea versiunii 4.0. Functionalitati: interfata noua, autentificare prin AD (Active Directory).
2008 – lansarea versiunii 2009 (5.0). Functionalitati: interfata similara produselor din suita Office, registrul global de adrese, multi-site, gestiunea deconturilor (Expense management), Role Center cu capabilitati de self service BI.
2011 – lansarea versiunea 2012 (6.0), disponibila in 25 tari. Functionalitati: interfata noua, Sales and Marketing, Procurement and Sourcing, Retail, Public Sector, Process manufacturing.
2015 – lansarea versiunii 2012 R3. Functionalitati: Transport Management, Warehouse Management, update in Retail, upgrade-uri pentru deployment in Azure, suport Cloud si cuburi BI.
Ajungand aproape de timpul in care ne aflam, putem spune ca solutia a avut o evolutie frumoasa: ultima versiuna a fost lansata in cursul anului trecut, vorbim in continuare despre Dynamics 365 for Operations sau Dynamics AX 7.
Ultima versiune, Microsoft Dynamics AX 7, exceleaza la nivel de noutati. Ce aduce nou si care este impactul la nivel de business?
In cursul anului 2016, Microsoft a lansat oficial Dynamics 365 care unifica solutiile ERP, CRM si Office 365 folosind un concept numit CDM (Common Data Model) fiind disponibil in Cloud prin platforma Microsoft Azure. Dynamics 365 combina suita produselor Microsoft cum ar fi CRM online, noul Dynamics AX (AX 7) numit acum Dynamics 365 for Operations, Power BI, Office365, Cortana Intelligence si PowerApps. Practic, entitati din Dynamics AX sunt sincronizate cu alte aplicatii de
business din Dynamics 365 (Sales, Marketing etc), dar si cu entitati externe.
Revenind la intrebare – probabil ca aceasta implica cel mai complicat si lung raspuns intrucat Dynamics 365 for Operations aduce multe imbunatiri si functionalitati noi. Iata care ar fi cele mai valoroase 8 dintre ele:
1. O interfata noua care permite, in principiu, lucrul oricand, oriunde si de pe orice fel de device. Accesarea aplicatiei printr-un browser web ofera posibilitatea utilizarii de platforme si device-uri variate, permitand companiilor sa extinda si sa dezvolte componente specifice de business prin intermediul aplicatiilor mobile.
2. Task recorder-ul poate sa genereze si sa ruleze acum inregistrari de tip ghid (Play recording as guide): sistemul va ghida utilizatorul pas cu pas in ce are de facut in interfata aplicatiei. Fisierele generate pot sa fie salvate local sau in Cloud, utilizand serviciile Lifecycle Services.
3. Functionalitatea Open in Excel – este o varianta imbunatatita a add-in- ului de Excel disponibil din versiunile anterioare. Aceasta permite utilizatorilor sa editeze, insereze si chiar sa stearga inregistrari direct din Excel.
4. Stocuri in custodie – se refera la stocul din locatiile proprii care este insa in proprietatea furnizorului. Utilizand aceasta functionalitate noua clientul poate sa amane achizitia efectiva pana la momentul in care apare nevoie de consum efectiv in ciclul de productie
5. Simplificarea Registrelor de mijloace fixe prin combinarea registrelor existente.
6. Utilizarea spatiilor de lucru (workspaces), concept nou ce combina elemente de tip: grid, tile, campuri traditionale, rapoarte, dashboard-uri PowerBI si elemente grafice, 100% customizabile.
7. Imbunatatiri ale functionalitatilor multi-companie prin simplificarea procesului de schimbare a companiei, sau de exemplu calculul centralizat al amortizarii mijloacelor fixe.
8. O noua abordare a proiectelor de implementare folosind portalul colaborativ Lifecycle Services (LCS) avand drept scop gestiunea procesului de implementare Dynamics 365.
Un trend ce devine din ce in ce mai clar si la nivel national este orientarea cererii catre solutiile disponibile in cloud. Care sunt avantajele acestei tendinte? Este ultima varianta a solutiei Dynamics AX disponibila in cloud?
Indiscutabil, solutiile in cloud reprezinta unul din trendurile din industria IT in acest moment, motiv pentru care la selectarea unei solutii de tip ERP unul din factorii critici de decizie devine aceast alegere element. Comparativ, solutiile on-premise sunt gazduite pe echipamentele si serverele proprii companiei, in timp ce solutiile Cloud sunt hostate pe echipamente apartinand furnizorilor externi; exista, de asemenea, si variante hibride.
Din punct de vedere al pretului, solutiile cloud presupun plata unei subscriptii (abonament) lunare sau anuale (subscriptie care poate include servicii diverse de suport, training si update-uri de software), in timp ce solutiile on-premises presupun, in principiu, plata o singur
a data a pretului, cu drept de utilizare permanenta. Practic, avem de-a face cu costuri de operare vs costuri de capital/investie.
Beneficiile achizitiei unei solutii de business in Cloud sunt variate si se refera, in principal, la:
– Cost: exista o predictibiliate mai mare in timp asupra costurilor si evident, un cost initial considerabil mai mic. De asemenea, nu mai sunt necesare investitii suplimentare pentru infrastructura (hardware, software si cheltuieli aditionale de personal)
– Securitate: serviciile in Cloud ofera o stabilitate mai mare bazata si pe actualizari continue de hardware si software.
– Timp de implementare, evident mult mai scurt. Daca un proces de implementare on-premises poate dura cateva luni, in functie de complexitatea proiectului, cand vorbim de Cloud, perioada acordata acestei etape se reduce substantial.
– Disponibilitate – 24 de ore din 24.
– Scalabilitate (mai multe masini sau performante mai mari).
Microsoft Dynamics AX7, inca de la lansare, a fost disponibila in Cloud. Si daca mai spunem ca „mobile-first” si „cloud-first” au fost motto-urile cu care aceasta versiune a intrat pe piata, atunci se contureaza mult mai bine tendinta.
Scopul oricarui business este acela de a creste, bazandu-se pe atuurile pe care le are in piata si formand in permanenta altele noi. O solutie de business este unul dintre aceste avantaje, Microsoft aducand, odata cu ultimele versiuni, multe schimbari in aplicatiile proprii, intocmai pentru a se adapta la dinamismul mediului de business. Si in acest context vorbim despre Microsoft Dynamics AX7.

Share

Distribuie pagina prin urmatoarele canale:

0 share-uri

Mesaje

Mai multe noutati