Raspunsul la aceasta intrebare este cat se poate de simplu: nu. Mai mult, desi nimeni nu contesta faptul ca fiecare business are tipologia lui, exista o serie de coordonate ce trebuie luate in considerare atunci cand analizam perspectivele implementarii unei solutii integrate.

De cele mai multe ori, procesul de achizitie se fina­lizeaza prin asumarea unor alegeri optime, de natura financiara sau functionala.

In momentul de fata, piata IT ofera o gama diversificata de solutii integrate: sisteme de tip “lightweight ERP” care acopera, prin functionalitatile lor, principalele arii operationale si sunt destinate startup-urilor si companiilor mici, sisteme platforma “open source” ce permit dezvoltari multiple in functie de nevoile businessului, sisteme de nisa specifice unor anumite ramuri dintr-o verticala de industrie si sisteme generaliste. Acestea din urma sunt sisteme ale caror functionalitati si fluxuri de lucru se preteaza la mai multe tipuri de activitate, precum: retail, distributie, productie, servicii profesionale.

Alexandru_Dorobantu

Alexandru Dorobantu, Sales Manager, XAPT Solutions

O alegere (poate cea mai importanta) este cea legata de asteptarile pe care le avem de la respectivele solutii. Spre exemplu:

  • Dorim o solutie de nisa? – se muleaza cat mai mult pe modelul de business curent, inglobeaza know-how specific subindustriei in care activam, dar poate veni la pachet cu anumite dezavantaje, precum: dependenta de un anumit furnizor sau carente la nivel de functionalitati din fluxurile generale de activitate, nespecifice businessului, care pot genera “bottleneck-uri”.
  • Dorim o solutie generalista? – universal recunoscuta, inglobeaza cele mai bune practici din mai multe verticale de industrie, dispune de functionalitati avansate pentru intreg spectrul de activitate, detine un portofoliu substantial de utilizatori si tipuri de business la nivel international, dar se poate dovedi a fi mai rigida in cazul in care nu suntem dispusi sa remo­delam unele proceduri de lucru astfel incat sa fie conforme cu cele mai bune practici date de logica respectivei solutii.

O alta alegere va fi legata de costul raportat la scalabilitatea solutiei sau, mai pe romaneste, la numarul de functionalitati livrate intr-un anumit buget. Unul dintre scopurile achizitionarii unei noi solutii este acela de a imbunatati operatiunile pentru urmatorii ani, perioada in care businessul are toate sansele sa creasca in complexitate sau sa se diversifice. S-ar putea dovedi mai eficienta investitia intr-o solutie mai ampla si, implicit, mai scumpa decat intr-una mai ieftina, dar cu functionalitati limitate, care astazi pot fi suficiente, dar maine, cu siguranta, vor fi depasite.

Nu in ultimul rand, intr-un astfel de proces de achizitie ar trebui pornit cu obiectivele in minte, cu “luminita de la capatul tunelului”. Suntem dispusi, pentru a dobandi avantaje notabile precum costuri IT reduse, eficienta, vizibilitate crescuta, capacitate imbunatatita de planificare si raportare, securitate, sa renuntam, poate, la un termen de livrare mai strans sau sa acceptam o incarcare pe termen scurt a resurselor umane si logistice ale companiei datorata implicarii acestora intr-un proces de implementare riguros?

Concluzionand, nu exista o singura solutie de business care ni se potriveste. Insa exista o serie de alegeri care, daca sunt intemeiate si asumate corespunzator, pot duce la realizarea unui proiect de succes.

Articol scris de Alexandru Dorobantu, Sales Manager pentru Revista Biz, Octombrie 2018.

Share

Distribuie pagina prin urmatoarele canale:

0 share-uri

Mesaje